ESF+  projekta Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros 2025. gada septembrī darbu uzsāka metodiķe iekļaujošās izglītības jomā Ieva Aļehnoviča, kas sadarbībā ar Jēkabpils novada Izglītības pārvaldes vadītājas vietnieci iekļaujošās izglītības jautājumos Sarmīti Safronovu rūpējas par izglītības iestāžu atbalsta personāla profesionālo atbalstu un pilnveidi.

Ir īstenoti divi nozīmīgi profesionālās pilnveides pasākumi. Šī gada 2. oktobrī notika Jēkabpils novada izglītības iestāžu atbalsta personāla izglītojoša tikšanās, kurā piedalījās izglītības pārvaldes speciālisti - logopēds un iekļaujošās/ speciālās izglītības metodiķis Ieva Aļehnoviča, Jēkabpils novada Izglītības pārvaldes vadītājas vietniece iekļaujošās izglītības jautājumos Sarmīte Safronova, Jēkabpils reģionālās slimnīcas funkcionālie speciālisti - fizioterapeite Ilze Barovska un ergoterapeits Niks Avišāns un novada izglītības iestāžu atbalsta personāls.

Tikšanās laikā tika pārrunātas fizioterapijas iespējas bērniem ar dažādiem attīstības un funkcionālajiem traucējumiem, īpaši izceļot psihomotorās attīstības, stājas, kustību koordinācijas un propriocepcijas nozīmi. Speciālisti akcentēja uzmanību uz tām grūtībām, kuras var pamanīt pedagogi, kā arī sniedza fizisko aktivitāšu ieteikumus bērniem un pusaudžiem.

Ergoterapeits informēja par biežāk sastopamajiem traucējumiem, ar kuriem var vērsties pēc palīdzības – pašaprūpes grūtībām, rakstīšanas prasmju nepietiekamu attīstību, sensoro integrāciju un uzvedības grūtībām. Tikšanās laikā tika sniegti ieteikumi un praktiski materiāli, kurus pedagogi var izmantot mācību un nodarbību procesā, lai sekmētu skolēnu labāku iesaisti un izaugsmi. Diskusiju noslēgumā atbalsta personāls vienojās par turpmākajiem sadarbības soļiem ar funkcionālajiem speciālistiem, lai ikdienā vēl kvalitatīvāk nodrošinātu palīdzību bērniem ar mācīšanās grūtībām.

21. novembrī norisinājās Jēkabpils novada Izglītības pārvaldes rīkotā konference “Iekļaujošās izglītības izaicinājumi, risinājumi un vīzija”, pulcējot pedagogus, speciālistus un izglītības nozares pārstāvjus no dažādiem novadiem. Konferenci atklāja Jēkabpils novada pašvaldības priekšsēdētāja vietniece izglītības un kultūras jautājumos Aija Vetere un Jēkabpils novada Izglītības pārvaldes vadītāja Aija Voitiške, uzsverot pašvaldības un arī kopumā sabiedrības virzību uz iekļaujošas vides stiprināšanu. Par aktuālajām tendencēm speciālajā izglītībā un speciālo izglītību kā izglītības ekosistēmas sastāvdaļu runāja Neatkarīgās izglītības biedrības valdes priekšsēdētāja Zane Ozola.

Konferencē piedalījās arī Valsts izglītības attīstības aģentūras valsts metodiķe iekļaujošā un speciālajā izglītībā Vineta Cibiņa. Viņa sniedza ieskatu speciālās izglītības aktualitātēs un iepazīstināja ar aktuālajiem projektiem. Viņa uzsvēra, ka skolās būtiski pieaug nepieciešamība pēc individuālā atbalsta, elastīgiem risinājumiem un starpdisciplināras sadarbības, lai pilnvērtīgi atbalstītu izglītojamos ar dažādām vajadzībām. Latvijas speciālo pedagogu asociācijas vadītāja, asociētā profesore, Dr.paed. Mārīte Rozenfelde analizēja situāciju valsts mērogā un akcentēja pieejama atbalsta personāla nozīmi. Sertificēta klīniskās un veselības psiholoģe, kognitīvi biheiviorālās terapijas speciāliste Zane Gulbe stāstīja par emociju regulēšanas prasmju nozīmi mūsdienu pedagogu un izglītojamo ikdienā. Jēkabpils 2. vidusskolas skolotājas Anda Jurgeviča un Līga Marķīza prezentēja pieredzi iekļaujošās izglītības praktiskā īstenošanā lielā skolā, lielā klasē. Tika prezentēti praktiski risinājumi, kuri ir viegli pielāgojami dažādām izglītojamo vajadzībām. Ar piemēriem par  darbu ar izglītojamajiem ar autiskā spektra traucējumiem iepazīstināja Aknīstes vidusskolas skolotāja Skaidrīte Jasāne. Antūžu pamatskolas skolotāja Aija Ozoliņa dalījās ar starptautiskā ERASMUS+ projekta pieredzi un risinājumiem darbā ar izglītojamajiem, kuriem ir attīstības un autiskā spektra traucējumi. Konferences noslēgumā pedagogi uzsvēra, ka šādas tikšanās palīdz saprast kopējo virzību, stiprina profesionālās prasmes un sniedz arī praktiskus risinājumus, lai veidotu iekļaujošu un atbalstošu mācību vidi katram izglītojamajam.

Paldies Jēkabpils 3. vidusskolai par sadarbību konferences organizēšanā!